سیر تکامل دین

 

سیر تکامل دین

تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان است و دین خدا که همان دین اسلام است (ان الدین عندالله الاسلام) از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است و اولین فرد انسان حضرت آدم پیامبر خدا و منادی توحید و یگانه پرستی بوده است و ادیان شرک آمیز همگی در اثر تحریفات و اعمال سلیقه ها و اغراض فردی و گروهی پدید آمده است. در قرآن کریم تصریح شده نسل کنون بشر به دو نفر مرد و زن منتهی است بنام آدم و حوا.آدم پیغمبر بوده و وحی های آسمانی به وی نازل می شده است.
دین آدم بسیار ساده بوده است و پس از آدم و زوجه اش فرزندانش روزگاری با نهایت سادگی بدون اختلاف می گذرایندند، چون روز به روز شماره افراد افزوده و به قبائل مختلف تقسیم شدند و درهر قبیله نیز بزرگانی یافت می شدند که افراد قبیله به آنان احترام می گذاشتند و حتی پس از مرگ نیز مجسمه های ایشان را می ساختند و مورد ستایش قرار می‌داند و از همین روزگار بت پرستی در میان رواج گرفت چنانکه در اخبار امامان وارد شده که پیدایش بت پرستی از این راه بوده است و تاریخ بت پرستی نیز همین معنی را تأئید می‌کند.
کم کم در اثر اجحافاتی که اقویا به ضعفا می نمودند اختلافاتی بین مردم پیدا شد این اختلافات باعث به وجود آمدن فرقه های مختلف گردید. به هر حال طبق آیات قرآن مانند :
«کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیکم بین الناس فیما اختلفوا فیه بقره 3/2»

  می توان دوران زندگی دینی بشر را به صورت زیر بیان کرد:

اول: دوران سادگی و بی رنگی بشر

 دوم : دوران زندگی اجتماعی

سوم : دوران تضادها و تصادمهای اجتناب ناپذیر اجتماعی یا همان دوران اختلافات

چهارم : مرحله آمدن انبیاءاز طرف خداوند برای نجات انسان .

  از نظر اسلام و دانشمندان مسلمان دین خداوند یکی است و از نخستین روز پیدایش بشر همراه وی بوده است. لذا تاریخ پیدایش دین همزمان با پیدایش انسان می باشد . به خصوص علامه طباطبایی و استاد مطهری درباره سیر تکامل دین و جهان بینی بشرنظرات جالبی را ارئه نموده اند.

 ولی جامعه شناسان و مردم شناسان غربی می گویند: دین انسانها به صورت تکاملی رشد نموده است و از طبیعت پرستی شروع شده تا به بت پرستی و در آخر به خدا پرستی رسیده است. آنها دین را فطری بشر نمی دانند و بیان می کنند:

جهان بینی انسان به موازات رشد و تکامل فرهنگ معنوی و بینش او دائماً در حال تحول و تکامل بوده است و در مسیر تکامل خود مراحلی را طی نموده است تا به حرکت کنونی رسیده است.
الف: مرحله ادیان ابتدایی

ب: مرحله ادیان قدیم و چند خدایی

 ج: مرحله ادیان متکامل و یک خدایی .

 ادامه دارد . . .

دین

 

با سلام

می خواهم از این به بعد مطالبی در مورد مفهوم دین و شاخصه های ادیان الهی جمع آوری کنم که امیدوارم مورد قبول واقع شود. و به این ترتیب بتوانیم ادیان الهی را از فرق دست ساز و استعماری بشناسیم .

معنای لغوی دین

دین, واژه اى است عربى که در معاجم و کتب لغت معانی بسیاری برای آن ذکر شده است مانند: ملک و پادشاهی، طاعت و انقیاد، قهر و سلطه ، پاداش و جزاء، عزت و سرافرازی ، اکراه و احسان، همبستگی، تذلل و فروتنی، اسلام و توحید، عادت و روش، ریاست و فرمانبرداری و ...
در آیات قرآن نیز به معانی لغوی دین اشاره شده است و کلمه دین در آیات بکار رفته است ودر هر آیه ای معنای مخصوص خودش را دارد. چنانکه خداوند می فرماید: «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق، صف ، 9» که در این آیه دین به معنی کیش و
شریعت آمده است و یا می فرماید:«فاعبدالله مخلصاً له الدین، زمر ،2» و در اینجا دین به معنای توحید و یگانگی می‌باشد . همین موارد استعمال واژه دین‏ در قرآن مى‏تواند به عنوان راهى براى شناسایى و به دست آوردن تعریف دین از دیدگاه اسلام شمرده شود که «دین عبارت است از اطاعت، گرایش، فرمانبردارى و تسلیم در برابر حقیقت‏» که در این صورت، با معانى لغوى نیز سازگارى خواهد داشت.

تعریف دین

واژه دین از مفاهیمى است که همواره در میدان آراء و نظرات گوناگون صاحب‏نظران قرار داشته و توافق مشترک درباره آن وجود ندارد. به صورتی که حتی عده‏اى از محققان آن را قابل تعریف نمى‏دانند.به هر حال‌‌ ‌می توان دین را اینگونه تعریف نمود: دین ، مجموعه (سیستم) حقایقى هماهنگ و متناسب از نظام‏هاى فکرى (عقاید و معارف)، نظام ارزشى (قوانین و احکام) و نظام پرورشى (دستورات اخلاقى و اجتماعى) است که در قلمرو ابعاد فردى، اجتماعى و تاریخى از جانب پروردگار متعال براى سرپرستى و هدایت انسان‏ها در مسیر رشد و کمال الهى ارسال مى‏گردد.
به دیگر سخن، مجموعه ای است از عقاید و قوانین و مقرراتى که هم به اصول فکرى بشر نظردارد و هم در باره اصول گرایشى وى سخن مى‏گوید و هم اخلاق و شئون‏زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏دهد.

تعاریف دین

تعاریف متعدد از دین ارائه شده است مثلادانشمند بزرگ اسلامی و مفسر گرانقدر مذهب شیعه، علامه طباطبایی ، دین را اینگونه تعریف می‌کند :
«دین، عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی است که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده اند، اعتقاد به این عقایدو انجام این دستورها، سبب سعادت و خوشبختی انسان در دو جهان است»(خلاصه تعالیم اسلام، ص 4، و یا شیعه دراسلام ص 41).
ویا برخی از دانشمندان غربی گفته‏اند: دین عبارت است ازاعتقاد به موجودات روحانى .
و یا عده ای دیگر گفته‏اند: دین نظام یک پارچه‏اى از باورها وعملکردهاى مرتبط به چیزهاى مقدس است که از طریق آنها گروهى ازانسانها با مسائل غایى زندگى بشرى مرتبط می باشد
برخى‏ دیگر گفته‏اند: دین اعتقاد به خدایى سرمدى است. یعنى، اعتقاد به این‏که حکومت و اراده‏اى الهى بر جهان حکم مى‏راند.
و بعضى دیگر مى‏نویسند: جوهر دین عبارت است‏از احساس وابستگى مطلق . به هر حال هر کدام از دانشمندان اسلامی و غربی و علمای ادیان کوشیده اند تا بر اساس نگرش و اعتقاد خود تعریفی کامل از دین عرضه کنند. به همین دلیل آنها در ادراک دین بر جنبه های مختلفی تأکید نموده اند.

 

ادامه دارد . . .

 

 

شگردهای جدید بهائیت برای جذب نیرو

 

یکی از مبلغین فرقه ضاله بهائیت در ترویج عقاید ضاله خود اعلام می‌کند که امام زمان ظهور کرده است و از سوی دولت قاجار تیر باران شده است.
یکی از مبلغین فرقه ضاله بهائیت در تکاپوی جذب مخاطب ادعای شهادت امام‌ زمان را مطرح می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از جوان آنلاین، یکی از اعمالی که فرق ضاله همواره برای جذب نیرو از آن استفاده می‌کند، طرح دوستی است؛ به این گونه که وقتی در خصوص عقاید انحرافی خود صحبت می‌کنند مخاطب باید فکر کند که یک دوست دارد تجربیات شخصی خود را برای او بیان می‌کند.

بنا بر این گزارش، یکی از مبلغین فرقه ضاله بهائیت با نام (خ پ) در سمنان ضمن نزدیکی خود به دختران دانشجو و معرفی خود به عنوان مربی خیاطی با طرح دوستی به تبلیغ فرقه ضاله بهائیت می‌پردازد.

نامبرده در ادامه ترویج عقاید ضاله خود اعلام می‌کند که امام زمان ظهور کرده و از سوی دولت قاجار تیر باران شده است و اکنون نوابشان یعنی سرکردگان بهائیت، متولی امور دینی مردم در جهان هستند.

منبع: www.gerdab.ir/fa/news/3937

دستوالعمل جدید موساد به بهائیان

 

به تازگی فعالین فرقه ضاله بهائیت در اقدامی هدفمند، ورود به بازار واردات داروی کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
به گزارش گرداب به نقل از جوان، به تازگی فعالین فرقه ضاله بهائیت در اقدامی هدفمند و برنامه‌ریزی شده با حمایت همفکران خود در خارج از کشور، ورود به بازار واردات داروی کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا در دراز مدت بازار کامل آن را در کشور به دست گیرند.

طبق دستورالعملی که سازمان جاسوسی موساد به این فرقه ضاله داده‌ است در دست گرفتن بازار واردات داروی کشور از سوی این فرقه در مواقع خاص می‌تواند وضعیت کشور را از نظر داروئی با چالش مواجه کند.

گفتنی است هم اکنون بیشتر بهائی‌ها در صنف اپتیک مشغول کار هستند.


منبع:   /www.gerdab.ir/fa/news/4125

برخورد جدی با عرفان‌های ضاله

 

کمیسیون فرهنگی، برنامه‌های منسجمی جهت برخورد قاطع با فرقه‌ها و عرفان‌های ضاله در دستور کار خود دارد.
به گزارش گرداب، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین برنامه‌های پنجم توسعه مبارزه و برخورد جدی با عرفان‌های نوظهور است، گفت: «کمیسیون فرهنگی، برنامه‌های منسجمی جهت برخورد قاطع با فرقه‌ها و عرفان‌های ضاله در دستور کار خود دارد.»

"سید رمضان شجاعی کیاسری"، نماینده مردم ساری گفت: «یکی از راهبردهایی که دشمنان نظام اسلامی در شرایط کنونی برای مقابله و جلوگیری از گسترش دین اسلام و اهداف خود به کار گرفته‌اند انحراف روحیه جوانان و عرفان‌های نوظهور برای براندازی دین اسلام است.»

وی با اشاره به اینکه جنگ نرم یکی از اهداف خود را از طریق فرقه‌های ساختگی جدید از سوی معاندین نظام اعمال می‌کند، تصریح کرد: «کمیسیون فرهنگی در تلاش است تا با فرهنگ‌سازی و گسترش مفاهیم دینی و اسلامی جوانان را از حربه‌های معاندین جمهوری اسلامی آگاه کند و یک تصمیم اساسی و جدی را در دستور کار خود قرار دهد.»

"شجاعی" خاطرنشان کرد: «اندیشمندان در حوزه دانشگاه و مراکز علمی باید هوشمندانه و مقتدرانه جوانان را از توطئه‌های غربی‌ها آگاه سازند و با سایر نهادها و سازمان‌ها همکاری لازم را به عمل بیاورند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «کمیسیون فرهنگی برنامه‌های منسجمی جهت برخورد قاطع با فرقه‌ها و عرفان‌های ضاله در دستور کار خود دارد.»
 
 
منبع: http://www.gerdab.ir/fa/news/2887  

ايميلتان را باز كنيد و بهائي شويد!

 

فرقه ضاله بهائیت از اباحی‌گری، ترویج موسیقی، ترویج بی‌بندوباری و اختلاط میان زن و مرد برای جذب افراد استفاده می‌کند.
امروزه با گسترش فناوری‌هاي الکترونیکی، این گروه با کنکاش در میان انبوه آدرس‌های اینترنتی، تبلیغاتی را به آدرس بسیاری از جوانان می‌فرستند و آنها را به گرایش به این فرقه دعوت می‌کنند.

به گزارش گرداب، بحث تبلیغ برای بهائیان خیلی جدی است و از ابزارها و روش‌های مختلفی همچون نشر کتاب و مجلات استفاده می‌کنند. آنان ادعا دارند کتاب‌هایشان را به ۸۰۰ زبان و لهجه ترجمه و منتشر کرده‌اند و از هیچ هزینه‌ای برای تبلیغ فرقه خود در میان نوجوانان و جوانان دست بر نخواهند داشت!

اما امروزه با گسترش فناوری‌هاي الکترونیکی، این گروه با کنکاش در میان انبوه آدرس‌های اینترنتی، تبلیغاتی را به آدرس بسیاری از جوانان می‌فرستند و آنها را به گرایش به این فرقه دعوت می‌کنند.
 
همچنین وقتی انبوه نامه‌های الکترونیکی این فرقه توسط کاربران اینترنتی باز می‌شود، جدیدترین اخبار و اتفاقاتي که برای رؤسای این گروه ضاله به وجود آمده، در آن قابل مشاهده است.

تلویزیون، رادیو، ماهواره، اینترنت و حتی اهدای کمک‌های مالی از ابزارهایی است که اعضای این گروه برای تبلیغ فرقه خود از آنها استفاده می‌کنند.

فرقه ضاله بهائیت از دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای تبلیغ خود استفاده می‌کند، روش‌های تبشیری و تخریبی از روش‌های مستقیم تبلیغ بهائیت است، چاپ کتاب و جزوه، طرح شعارهای جذاب، انتشار زندگی رهبران و تاریخچه بهاییت نیز از روش های تبشیری بهائیان است.

در روش تخریبی با ایجاد پرسش و طرح شبهات ذهن مسلمانان و به ویژه شیعیان را مشغول می‌کنند؛ همچنین تمسخر و توهین به شخصیت‌های بزرگ اسلامی و دینی از روش‌های تخریبی آنان مي‌باشد.

اما به دلیل آنکه طبق دستور بیت العدل - مركز حكومتي و به اصطلاح معنوي بهائيان - لازم است بهائیان براي پيشبرد اهدافشان، مطیع امر حکومت باشند و کاری بر خلاف قوانین کشوری که در آن زندگی می‌کنند انجام ندهند (اگر چه به این امر پایبند نیستند) از تبلیغ غیر مستقیم استفاده می‌کنند.

در روش تبلیغ غیر مستقیم، از تبلیغ عملی استفاده می‌نمايند؛ خوش خلقی، کمک به هم‌نوعان، سر زدن به بیماران، هدیه فرستادن، ارزان فروشی، دید و بازدید از همسایگان و کمک به اقشار آسیب‌پذیر كه همگي به نحوي متظاهرانه به انجام مي‌رسد، برخی از شیوه‌های بهائیان در تبلیغ عملی است.

بهائیت در تبلیغ خود، همه گروه‌های سنی و به ویژه جوانان و نوجوانان را مورد هدف قرار می‌دهد، افراد کم درآمد و آسیب‌پذیر نیز از گروه‌های مورد توجه بهائیت است؛ از این رو بهائیت کشور‌های فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین را نیز مورد هدف قرار داده است.

فقر فرهنگی و نا‌آشنایی با دین مبین اسلام از عوامل جذب گروه‌های هدف به فرقه ضاله بهائیت است، همچنین اين فرقه ضاله از اباحی‌گری، ترویج موسیقی، ترویج بی‌بندوباری و اختلاط میان زن و مرد برای جذب افراد استفاده می کند.

گفتنی است این فرقه، برای جذب افراد فرهیخته یا کسانی که تمایل به بی‌بندوباری ندارند، از شعارهای جذاب ـ دوازده شعار ـ استفاده می کند.
 
منبع:
 

قرة العين: طاهره یا فاحشه

 

فاطمه معروف به «قره العين»(1230تا1268ق.) يكي از زنان شگفت انگيز در دو سده اخير تاريخ ايران بوده است كه هم اينك نيز از سوي محافل روشنفكري و فمينيستي بسيار مورد تمجيد قرار مي‏گيرد. شايد هيچ تمجيد و نكوداشتي از اين زن، به پايه اين سخن نرسد كه «... قره العين در غير زمان خود زاده شد، يا آن كه دست كم، به اندازه يك صد سال بر زمانه خود پيشي داشت. پس اگر او در عصر ما نشأت مي‏يافت...از منزلت ديگري برخوردار بود، وچه بسا بزرگ ترين زن در سده بيستم به شمار مي‏آمد» [1] علي الوردي، هكذا قتلوا قره العين(كلن: منشورات الجمل، 1997 م، چاپ دوم)، ص 69. در برابر، در آثاري نيز از قره العين به عنوان زني ياد شده است كه «مست شهوت» [2] حسن زيد گلپايگاني، ترجمه مفتاح باب الابواب يا تاريخ باب و بهاء(تهران: چاپ تابان، 1334)، ص 115بود، و «بي‏دين» [3] اعتضاد السلطنه، فتنه باب، توضيحات و مقالات به قلم عبدالحسين نوائي(تهران: انتشارات بابك، 1351، چاپ دوم)، ص 170. شايان تذكر است كه چون كتاب مزبور به خامه دو شخص تدوين يافته است، در ادامه نوشتار، در ارجاع به آن، نام كتاب ذكر خواهد شد و «بدكار». [4] محسن عبدالحميد، حقيقه البابيه و البهائيه (بغداد:مطبعه الوطن العربي،1400 ق/1980 م، چاپ چهارم)، ص 82

اما به راستي، قره العين كه بوده و چه كرده است ؟ چگونه است كه آن چنان بزرگ داشته مي‏شود و اين چنين نكوهش مي‏گردد؟

در اين نوشتار، تلاش مي‏شود تا با «بررسي تاريخي» پيرامون زندگاني اين زن، افكار و رفتار او مورد شناسايي قرارگيرد. همچنين كوشش مي‏گردد تا به دور از پيش داوري و بدون تأثير پذيري از بزرگداشت‏ها و نكوهش‏هاي به عمل آمده از او، تنها سير زندگاني‏اشدنبال شود، و داوري نهايي، در اصل، به خواننده محترم واگذار گردد.

 

 برای دیدن بقیه متن به ادامه مطلب بروید . . .

ادامه نوشته

بهاییت و سرقت ادبی(طاهرا یا طاهره)

 

پژوهشی در قطعه شعری منسوب به طاهره قرﺓ العین در کتب بهائیان
پژوهشی از استاد محیط طباطبائی
ماهنامه "گوهر" سال پنجم شماره 8 آبان ماه 2536 شماره مسلسل 56
صفحات 588-581
نزدیک به چهل سال پیش در کتابخانه مجلس شوری به مجموعه ای یا جنگی خطی دست یافتم که مشتمل بر هفتصد و اندی صفحه بزرگ بود و به شماره 14091در دفتر کتابخانه مزبور ثبت شده بود .قسمت اعظم مجموعه مزبور به خط جمال الدین محمد حسنی یا حسینی از احفاد (لابد دختری) شیخ احمد ژنده پیل جام است که خود را قادری و زنده فیلی و جامی معرفی می کند. این مجموعه کلان مشتمل بر اقتباساتی از چند کتاب و رساله فارسی و عربی و منتخباتی از اشعار برخی شعر است ....

...در میان اشعار منتخب و منقول ازشعرا ترکیب بندی یا مخمسی به نام محمد طاهر وحید دارد که بنا بر قرائن و شواهد صفحات پیش و پس باید در فاصله سالهای 1112 تا 1118 در این دفتر نوشته شده باشد...

...

برای این که خوانندگان از این قطعه شعر بهتر آگاه باشند به نقل صورت خطی و عکسی آن از روی صفحه 576 مجموعه نمره8841 خطی کتابخانه مبادرت می ورزد.مخمس میرزا طاهر وحید :

 ساقی عشقت ای صنم! زهر ستم سیو سبو                ریخت به ساغر دلم با می غم کدو کدو چند دوم من از غمت گوشه به گوشه سو به سو                   گربه تو افتد نظرم چشم به چشم و رو به رو

شرح کنم غم تو را نکته به نکته مو به مو

 

...که این مخمسی که به اعتبار ارقام تاریخ صفحات پیش و پس از آن در فاصله 1112 و 1119 هجری یعنی چند سال بعد از وفات میرزا محمد طاهر نوشته شده مخمسی بوده که وحید بر پایه غزل شاعر دیگری، طاهرا یا طاهر تخلص سروده و راوی معاصرش آن را با نام او در مجموعه مورد بحث ضبط کرده است....

....

انتساب آن به زرین تاج قزوینی ملقب به قرة‌ العین که یک صد و ده سال بعد از تاریخ تحریر این غزل در مجموعه کتابخانه مجلس به دنیا آمده و تقریباً یکصد و چله و اندی سال بعد از آن، در واقعه بدشت هزار جریب مازندران با ملامحمد علی قدوس بار فروشی و میرزا حسینعلی نوری شرکت جست و سزاوار لقب طاهره شد با قبول عقل سازگار نمی آید...

برای دیدن متن کامل مقاله به ادامه مطلب بروید . . .

ادامه نوشته

سلسله مباحث آشنایی با کتاب ایقان - بخش نخست

 

سلام امروز سعی کردم مطالبی در باره کتاب ایقان براتون جمع کنم که امیدوارم خوشتون بیاد و ازش استفاده کنید.

سلسله مباحث آشنایی با کتاب ایقان


در این مقاله توسط قسمت های زیر با این کتاب آشنا می شویم :

 · قسمت اول: کتابشناسی

 · قسمت دوم:تاریخ و انگیزه نگارش

 · قسمت سوم :تحقیقات قبلی پیرامون ایقان

 · قسمت چهارم:محتوای دو باب ایقان

 · قسمت پنجم: نقد محتوای باب اول

 · قسمت ششم: پاسخ به سوالات پیرامون نقد

 · قسمت هفتم:نمونه هایی از اغلاط ادبی ایقان

 · قسمت هشتم:نمونه ای از اغلاط محتوائی ایقان

 · قسمت نهم:پاسخ به سوالات پیرامون مرجع تشخیص اغلاط ادبی

 · قسمت دهم: مقایسه ایقان با قرآن

 

 برای دیدن بقیه متن به ادامه مطلب بروید . . .

ادامه نوشته

قائمیت در آثار بهائی (2)

 

با سلام امروز قسمت دوم این بحث قائمیت در آثار بهایی رو براتون جمع کردم که امیدوارم خوشتون بیاد.
بهاییان 14 مطلب راجع به امام زمان علیه السلام و عقیده ی شیعه برشمرده اند، سپس ‏گفته اند: ‏
دیانت بهایی نه تنها مهر تأیید بر این‎ ‎اعتقادات نمی زند که هر تفکر منطقی و هر نگرش علمی ‏نیز عاملی بازدارنده در پذیرش‎ ‎آنست‎!! ‎
 برای آن که نادرستی مطالب آنها را آشکار کنیم، آن موارد را این بار یک به یک برمی ‏شماریم و پاسخ در خور می دهیم. گفته اید:‏
‏1) نوّاب اربعه به چهارنفر اطلاق می شود که بعد از رحلت امام حسن عسکرى ‏بمدّت 69 سال‏‎( ‎از سال 260 هجرى) یکى بعد از دیگرى خود را نائب امام ‏معرفى کرده و اظهار می داشتند که‎ ‎امام حسن عسکرى فرزندى داشته اند که در ‏سردابى مخفى شده اند و ایشان آن حضرت را‎ ‎ملاقات می کنند و از امام دستور ‏و خبر و حدیث و دعا می آورند... این چهار نائب به‎ ‎ترتیب عبارتند از:

عثمان ‏سعید اسدى، ابوجعفرمحّمدبن عثمان، ابوالقاسم حسین بن روح و‎ ‎علی بن محمّد ‏سمرى

 

برای دیدن بقیه متن به ادامه مطلب بروید . . . .

ادامه نوشته